Welkom op mijn blog. Ik ben zelf een echte fan van het geschreven woord en vind het ontzettend leuk om via dit kanaal meer over mijzelf en mijn enthousiasme voor mijn vak met jullie te delen! In dit blog ga ik in op de vraag: ‘Wat is Remedial Teaching?’
De mensen die in het onderwijs werken weten zeer waarschijnlijk direct wat ik hiermee bedoel maar vaak krijg ik de vraag wat Remedial Teaching (RT) eigenlijk is. Als je zelf niet in het onderwijs werkzaam bent kan het zijn dat je hier nog nooit van gehoord hebt, wat natuurlijk heel logisch is. Mensen vragen mij vaak wat ik doe en denken dan dat ik ‘bijles juf’ ben, maar dat is toch echt een misverstand. Maar wat is dan precies het verschil tussen bijles en RT? In dit blog wil ik daar wat meer duidelijkheid over scheppen.
Hulp bij leerachterstanden
(of liever leeruitdagingen)
Remedial Teaching is gespecialiseerde hulp aan kinderen en leerlingen die een leerachterstand hebben op gebied van bijvoorbeeld taal of rekenen, of die moeite hebben met hun leeraanpak. Ik geloof zelf enorm in het vermogen van ieder mens om te groeien dus ik noem het eigenlijk liever leeruitdagingen. Een uitdaging is iets wat je aan kan gaan, wat een positieve insteek heeft, terwijl een achterstand iets is wat je in moet halen en dan klinkt het ineens als een opgave. Terwijl RT zich juist richt op de mogelijkheden die het kind heeft.
Zo kan het aanleren van tafels erg lastig zijn voor leerling met een rekenuitdaging (dyscalculie) maar blijkt dat zij de tafels wel in haar hoofd krijgt door gebruik te maken van bewegend leren. Of kan het zijn dat een brugklasleerling met (mogelijke) dyslexie, voor wie taal een uitdaging vormt, de woordjes van Engels maar niet in haar hoofd krijgt gestampt, maar blijkt dat ze met behulp van verhalend leren (een verhaal maken van de woordjes die geleerd moeten worden) enorme sprongen maakt en de woordjes wel in haar hoofd krijgt!
Begeleiding op maat
Het verschil met bijles is dat er naast herhaling van de stof juist ook op zoek wordt gegaan naar de oorzaak van de achterstand die de leerling heeft. Remedial Teaching is dan ook altijd begeleiding op maat. Ieder leerling is anders en heeft haar eigen aanpak nodig. Tijdens de groeisessies die ik samen met de leerling doorloop vind ik het dan ook heel belangrijk om te kijken wat zij nodig heeft. Door goed in gesprek te gaan en blijven met zowel ouders, leerkracht en kind kan het traject op maat afgestemd worden. Zo kan het zijn dat de ene leerling na zes lessen al genoeg vaardigheden heeft geleerd om door te gaan zonder mijn hulp terwijl een andere leerling misschien aan tien lessen toch net niet genoeg heeft.
Verder kunnen zonder hulp
Het doel van Remedial Teaching is om de leerling vaardigheden aan te leren die zij kan inzetten zodat ze daarna zonder hulp verder kan. Waar bijles vooral bedoeld is om te zorgen dat de leerling weer net zoveel weet als de anderen in de klas gaat Remedial Teaching verder. Tijdens de RT leert het kind vaardigheden en strategieën die ze kan gebruiken om het lezen, het rekenen, het leren, enzovoorts, op een manier aan te pakken die bij haar past zodat ze uiteindelijk weer met zelfvertrouwen naar school gaat!
Wil je meer informatie over wat remedial teaching voor jouw kind kan betekenen? Schroom niet om contact met mij op te nemen. Ik beantwoord je vragen graag!